Därför bör du kontrollera så din bil inte förbrukar för mycket olja
För hög motoroljeförbrukning är ett problem som ingen vill ha. De flesta nya motorer idag använder mindre än en halv liter olja per 5000 till 8000 kilometer. Vissa använder nästan ingen olja alls. Men allt eftersom körda kilometrar ökar, ökar slitage och oljeförbrukning går upp. Om du behöver fylla på motorolja kan man nu förtiden köpa motorolja online.
Att förbruka en kvarts liter olja var 1500 till 2500 kilometer är inte ovanligt att en motor med ett högt miltal. Denna mängden är fortfarande acceptabelt, men när förbrukningen når en kvarts liter per 800 kilometer börjar vi tala om att förbruka mycket olja. Blå rök i avgaserna är ett klassiskt tecken på att en motor bränner för mycket olja.
Behöver du vara orolig? Det beror på din budget, värdet på din bil, om du har råd att laga eller byta ut motorn och om oljeförbrukningen orsakar andra problem.
Så blir konsekvenserna av att din bil bränner olja
En motor som bränner olja kommer vanligtvis att förstöra tändstiften. Det i sin tur kommer att orsaka feltändningar, större utsläpp och sannolikt skada katalysatorn. Dessutom kommer en motor som bränner olja vanligtvis inte passera ett utsläppsprov på grund av förhöjda kolväten (HC) i avgaserna.
Hög oljekonsumtion på grund av förbränning av olja kommer också korta livslängden hos syresensorer och katalysatorn, även med dagens låga zink-fosfor olja. Fosforn kommer att förorena dessa delar försämra syresensorerna och katalysatorn.
Om motorn bränner olja på grund av läckage (ventilkåpspackningar, oljetrågspackningar, vevaxelstätningar), kan problemet åtgärdas genom att man helt enkelt byta ut de läckande packningarna. Men om oljeförbränningen kommer från motorn, kan en stor motor reparation krävas för att åtgärda problemet.
Orsaker till hög oljeförbrukning
För hög oljeförbrukningen beror främst på två saker: ventilstyrningar och kolvringar . Om ventilstyrningar är slitna, eller om det är för mycket spel mellan ventilskaften och ventilstyrningarna, eller om ventilstyrningens tätningar är slitna, knäckta, saknade, trasiga eller felaktigt monterad, kommer motorn att suga ner olja till cylindrarna. Motorn kan fortfarande ha bra komprimering, men kommer även att använda en hel del olja.
Andra inlägg
- Hemmabyggarens och byggproffsens lönsamma tips
- Sänka sin månadskostnad
- Hur du hittar kontorsplats på bästa sätt
- Ibland är det bra med snabba pengar
- Finns det lån utan ränta?
- Hört talas om begreppet ”onlinekrediter”?
- Mönsterdjupet på sommardäck är viktigt att ha koll på
- Vad betyder däckmärkningen?
- När är det dags för bilbesiktning?